Poradnie Psychologiczno - Pedagogiczne
Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne
Na terenie powiatu znajdują się 3 poradnie psychologiczno-pedagogiczne:
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Opolu, ul. Ks. Opolskich 27, 45-082 Opole, tel. 77 5415031, www.pppopole.pl
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Ozimku, ul. Częstochowska 31, 46-040 Ozimek, tel./fax 77 4651254, www.pppozimek.biuletyn.info.pl/9/zadania_ppp_w_ozimku.html
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Niemodlinie, ul. Wojska Polskiego 5, 49-100 Niemodlin, tel./fax 77 4606363, www.pppniemodlin.webhost.pl
Obszarem działania tych 3 Poradni jest cały teren powiatu opolskiego.
Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne są specjalistycznymi placówkami resortu oświaty prowadzącymi działalność diagnostyczną, terapeutyczną, profilaktyczną i doradczą w środowiskach wychowujących dzieci i młodzież. Poradnie udzielają pomocy dzieciom, uczniom, ich rodzicom i prawnym opiekunom, nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania poradni. Podstawowe zadania poradnia realizuje w szczególności przez: diagnozę, konsultacje, terapię, psychoedukację, doradztwo, mediacje, interwencje w środowisku ucznia, działalność profilaktyczną i działalność informacyjną.
W Poradni działa Zespół Orzekający, wydający:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w tym o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim,
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.
Do zadań Zespołu Orzekającego należy orzekanie na wniosek rodziców (opiekunów prawnych) w następujących sprawach: o potrzebie kształcenia specjalnego, przyznawaniu zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, nauczania indywidualnego i wczesnego wspomagania dzieci i młodzieży na podstawie badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich przeprowadzonych przez specjalistów Poradni bądź w oparciu o dostarczoną dokumentację.