Rzecznik Konsumentów
pokój nr1 PARTER |
BARTOSZ GIERŁACH |
77 5415101 |
Rzecznik Konsumentów dla Powiatu Opolskiego przyjmuje konsumentów w celu udzielenia porady lub pomocy prawnej w siedzibie Starostwa Powiatowego w Opolu 45 - 068 ul. 1 Maja 29, pokój nr 1 (parter)
we wtorki: 7.30 - 11.30 i czwartki: 13.00 - 17.00
Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie udziela porad i informacji prawnej telefonicznie oraz nie podejmuje interwencji w sprawach zgłoszonych za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Osoby zainteresowane uzyskaniem porady lub informacji proszone są o kontakt telefoniczny w celu umówienia wizyty: tel. 77 5415101
Rzecznik Konsumentów nie działa jako pełnomocnik konsumenta na zlecenie (tak jak adwokat czy radca prawny) lecz działa na rzecz konsumenta wspierając go informacją i pomocą prawną.
Rzecznik Konsumentów nie ma wobec przedsiębiorcy kompetencji władczych ani uprawnień kontrolnych, nie orzeka w sprawach, nie wydaje nakazów ani zakazów, nie nakłada kar.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie prowadzi spraw związanych z upadłością konsumencką.
Od dnia 31 grudnia 2014 r. obowiązują nowe przepisy wynikające ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze, ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, która reguluje tzw. upadłość konsumencką.
Na posiedzeniu Krajowej Rady Rzeczników Konsumentów, która odbyła się w dniu 2 grudnia 2014 r. ustalono, że rzecznicy konsumentów nie będą udzielać porad w zakresie upadłości konsumenckiej, pomocy w sporządzaniu wniosków o upadłość konsumencką, pism przygotowawczych itp. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził słuszność przyjętego stanowiska.
O zagadnieniach dotyczących upadłości konsumenckiej mogą Państwo przeczytać w specjalnym poradniku Ministerstwa Sprawiedliwości na stronie: UPADŁOŚĆ KONSUMENCKA - PORADNIK
Rzecznik nie udziela pomocy prawnej podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą lub zawodową albowiem za konsumenta uważa się osobę fizyczną, która nabywa od przedsiębiorcy towar lub usługę ale w celu niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
W zakresie reklamacji towarów i usług (poza usługami finansowymi, ubezpieczeniowymi) pomocy prawnej konsumentom udziela także Opolski Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Opolu, ul. 1 Maja 1, II piętro, pok. 23, tel. 77 / 4545088, fax: 77 / 4545089
Zadania oraz uprawnienia Rzecznika:
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
- współdziałanie z właściwym miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi,
- wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.
Sprawy konsumenckie to w szczególności sprawy dotyczące:
- umów sprzedaży,
- umów o świadczenie usług przez „fachowców”:
- serwisy naprawcze,
- firmy świadczące usługi remontowe,
- wykonawcy mebli stolarki okiennej i innych rzeczy wykonywanych na zamówienie,
- rzemieślnicy świadczący usługi,
- umów o świadczenie usług:
- telekomunikacyjnych,
- turystycznych,
- przewozowych i pocztowych,
- bankowych,
- energetycznych,
- związanych z obrotem nieruchomościami,
- edukacyjnych.
Rolą Rzecznika jest:
- udzielanie konsumentom porad i informacji prawnej:
- w sprawach, w których rzecznik dostrzega naruszenie interesu konsumenta, a przy tym szansę na polubowne rozstrzygnięcie sporu albo widzi potrzebę wyjaśnienia okoliczności faktycznych – występuje do przedsiębiorców,
- w sprawach, w których w ocenie Rzecznika naruszony został interes konsumenta, ale strony przedstawiają zupełnie odmienny stan faktyczny albo kiedy polubowne zakończenie sporu okazuje się niemożliwe – Rzecznik nie wyręcza konsumenta ale może udzielić pomocy w dochodzeniu roszczeń przed sądem.
Każdy powiat ma właściwego Rzecznika Konsumentów
Powiatowy Rzecznik Konsumentów, realizując zadanie powiatu jakim jest "ochrona konsumentów" udziela porad prawnych jedynie mieszkańcom Powiatu Opolskiego
Na posiedzeniu w dniu 5 września 2011 r. Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów podjęła uchwałę nr 1/2011 o treści: „Członkowie Rady przyjmują zasadę, że Rzecznicy Konsumentów podejmują działania na rzecz konsumentów zamieszkujących w mieście bądź powiecie, który jest miejscem działania rzecznika. Przy podejmowaniu decyzji o interwencji w sprawie konsumenta - Rzecznik bierze pod uwagę miejsce zamieszkania konsumenta, a nie jego miejsce zameldowania”. Stanowisko wyrażone w wyżej wymienionej uchwale podzielił Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w piśmie z dnia 9 grudnia 2011 r.
Za mieszkańca Powiatu Opolskiego uważana jest osoba fizyczna przebywająca na terytorium Powiatu Opolskiego z zamiarem stałego pobytu.
Konsumenci zamieszkujący na terenie innych powiatów, w tym Miasta Opola powinni zgłaszać się po poradę prawną do rzeczników funkcjonujących w swoich powiatach lub miastach - właściwych ze względu na miejsce zamieszkania konsumentów bez względu na miejsce zawarcia umowy.
Rzecznik nie pomoże w sprawach:
- prawa pracy,
- ochrony dóbr osobistych,
- roszczeń przedsiębiorców.
- ochrony praw członków spółdzielni mieszkaniowych oraz wspólnot mieszkaniowych,
- ochrony praw ubezpieczonych (w tym sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych).
Sprawy z tego zakresu można zgłaszać się do Biura Rzecznika Ubezpieczonych - adres: Al. Jerozolimskie 87, 02-001 Warszawa: www.rzu.gov.pl
- ochrony danych osobowych:
Sprawy z tego zakresu można zgłaszać do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Połączenie z konsultantem Biura GIODO - infolinia – (22) 860 70 70 - czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.15 do 15.45. adres: ul. Stawki 2; 00-193 Warszawa, info: ttp://www.giodo.gov.pl
- w sprawie sporów z organami administracji publicznej:
Osoby poszukujące pomocy prawnej w dochodzeniu roszczeń od organów administracji publicznej powinny zwrócić się do radcy prawnego albo adwokata.
- ochrony praw pacjentów NFZ:
Sprawy z tego zakresu można zgłaszać się do Rzecznika Praw Pacjenta Narodowego Funduszu Zdrowia: http://www.bpp.gov.pl
Ważne dla konsumentów
INFOLINIA DLA KONSUMENTÓW
PRAWA KONSUMENTA I INNE WAŻNE INFORMACJE
PORADY W WYBRANYCH SPRAWACH
PUBLIKACJE DLA KONSUMENTÓW
AKTUALNOŚCI URZĘDU OCHRONY KONKURENCJI i KONSUMENTÓW
PYTANIA I ODPOWIEDZI
FEDERACJA KONSUMENTÓW
WYBRANE AKTY PRAWNE ZWIĄZANE Z OCHRONĄ KONSUMENTÓW
SEZONOWE WYPRZEDAŻE
Przydatne strony:
WYKAZ RZECZNIKÓW KONSUMENTÓW W WOJEWÓDZTWIE OPOLSKIM
URZĄD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
FEDERACJA KONSUMENTÓW
STOWARZYSZENIE KONSUMENTÓW POLSKICH
RZECZNIK UBEZPIECZONYCH
RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH
PUNKT INFORMACYJNY ODBIORCÓW PALIW I ENERGII
URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ
ARBITER BANKOWY
GŁÓWNY INSPEKTOR INSPEKCJI HANDLOWEJ
WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT INSPEKCJI HANDLOWEJ W OPOLU